Sharp Recruitment & Consultants träffar denna vecka Ann-Sofie Dahlström, HR Chef på DLA Piper Sweden, och pratar om hur pandemin har påverkat byrån och omställningen att börja arbeta mer digitalt samt den hårda konkurrensen bland toppbyråerna och massa annat smått och gott.

Du har arbetat som HR Chef på DLA Piper (tidigare DLA Nordic) sedan 2012 och är nu inne på ditt nionde år på byrån, berätta vad som är grundanledningen till att du blivit kvar under en sådan lång period? 

Jag har haft förmånen att få vara med på en spännande utvecklingsresa. Vi är idag inte samma byrå som för snart nio år sedan när jag klev in på byrån. I februari 2016 integrerade vi med DLA Piper internationellt och blev en del av ett större sammanhang med över 90 kontor i 40 länder. Sedan 2012 har vi mer än fördubblat antal medarbetare och sedan 2016 har vi mer än fördubblat vår omsättning. I skrivande stund är vi nyinflyttade i nya moderna lokaler på Sveavägen 4 vid Sergels Torg. Det har med andra ord hunnit hända mycket på dessa snart nio år och det har varit, och är, en väldigt spännande resa att få vara med på. 

När du klev in i advokatbyråvärlden upplevde du då en utmaning i att komma in i konsultvärlden och vara omringad av jurister och advokater med allt vad det innebär? 

Absolut, att arbeta med HR på en advokatbyrå i en delägarstyrd konsultorganisation är inte detsamma som att arbeta i en mer traditionell organisation. Det är tidvis utmanande men det gäller att hitta sin plats och framför allt att våga ta plats och att utmana.

Hur hanterade byrån omställningen till att gå över till distansarbete under 2020? Har det digitala forumet varit en fungerande kanal för ett jobba i?

Det har så klart varit en tuff utmaning för oss alla men också en tid för reflektion och eftertanke. När det gäller den tekniska omställningen så tycker jag att den gått över förväntan med bra support från vår IT-avdelning. Den sociala biten är mycket tuffare, vi har dock valt att hålla kontoret öppet under pandemin men hela tiden utifrån gällande restriktioner med begränsat antal medarbetare på kontoret. 

Dagen innan julafton 2019 signade byrån kontrakt för nytt kontor på Sveavägen 4 med helt öppen planlösning. I mars 2020 när pandemin var ett faktum kändes det som en rejäl utmaning. Men nu ett år senare har vi tillsammans skapat vårt nya fina kontor och vi är många som längtar till en mer normal vardag där vi kan träffas och umgås mer som vanligt.

Under denna pågående pandemi, anser du att din roll som HR Chef har blivit ännu mer central, och hur har det artat sig? 

I början var ju informationen om pandemin ganska knapphändig från våra myndigheter, man visste inte så mycket, vilket skapade en viss frustration. Våra möten, både lokalt och internationellt, handlade i stor utsträckning om att hantera och agera utifrån en helt ny situation. Min uppgift blev att försöka tolka och förstå information, riktlinjer och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och myndigheter och nätverk. Och sedan tillsammans med Managing Partner och ledning löpande kommunicera detta till våra medarbetare på bästa sätt och även finnas som stöd för våra chefer och medarbetare under en utmanande tid. 

Det råder en stor konkurrens bland toppbyråerna – hur arbetar ni på DLA Piper för att bibehålla kompetens och få era medarbetare att stanna, utvecklas och växa med byrån? 

Ja, verkligen, det finns många duktiga byråer och konkurrensen om talangerna är tuff. Att vi är en stor, internationell och framgångsrik byrå med många fina uppdrag och klienter och välrenommerade delägare och biträdande jurister tror jag är en viktig del i att vi lyckas attrahera och behålla många fantastiska medarbetare. 

Övriga faktorer som jag ser har blivit allt viktigare är utveckling, starkt och transparant ledarskap och värderingar. Det vill säga hur vi är och beter oss mot varandra, hur vi lyssnar och pratar både till varandra och om varandra, hur vi inkluderar varandra och hur jämställda vi är på vår arbetsplats. Framför allt våra seniora biträdande jurister med gedigen kompetens är attraktiva på arbetsmarknaden och ställer idag högre krav på oss som arbetsgivare när det gäller våra värderingar och hur vi efterlever dem. För två år sedan påbörjade vi ett mycket viktigt förändringsarbete under namnet Stronger Together som behandlar just ledarskap, värderingar, inkludering och likabehandling på byrån.

Upplever du att det är svårt att särskilja sig på marknaden, dvs att bli en s.k. ”unik” arbetsgivare som har något att erbjuda sina medarbetare och som ingen annan byrå kan erbjuda? 

Det som utmärker DLA Piper är vår nordiska och internationella plattform med kontor i hela världen. Detta innebär fantastiska utvecklingsmöjligheter i form av bland annat klientarbete både lokalt och internationellt, utbildning inom ramen för vårt internationella utbildningsprogram DLA Piper Academy samt flera organiserade utbytesprogram till våra kontor runt om i världen. 

Hos oss får du även en brantare utvecklingskurva – du kommer tidigt i din karriär att få ett lite större ansvar. Det kan vara en utmaning i början med du har hela tiden stöd av din närmaste chef och mentor i din utveckling och ditt lärande.    

Vad tycker du är det absolut bästa med att arbeta som HR Chef på en stor internationell advokatbyrå? 

Alla våra fantastiska medarbetare och att få vara en del av något större och vår spännande utvecklingsresa.  

Om jag som jurist vill söka mig vidare i karriären och ta mig an nya utmaningar, varför ska jag komma och arbeta hos er?

Vi erbjuder en nordisk och internationell plattform med möjlighet till intressanta och spännande uppdrag. Hos oss får du goda utvecklingsmöjligheter och du kommer att få stort eget ansvar, oavsett vilken roll du har på byrån – från jurister till affärsstöd. Vi befinner oss mitt i en spännande moderniseringsresa och vill du vara med på den ska du söka till DLA Piper.

Våra publikationer

  • compliance today edition 1

    2022-07-05

    |

    2022-07-05

  • Insights

    2022-10-07

    |

    2022-10-07

Fler publikationer

Vill du få våra insights löpande?

Prenumerera och få våra nyheter direkt i din inkorg.



Kontakt:

Vi vet var kompetensen finns. Ring oss direkt 08 – 41 09 98 00, eller fyll i formuläret: