Sharp Recruitment & Consultants träffar denna vecka Nils P Lossius, CFO på Loomis Pay, och vi pratar bl.a. om Nils karriärresa från Norge till där han är idag, svårigheterna med att anställa, hur det är att arbeta i en ung och innovativ arbetsmiljö och Loomis Pay´s nya stora satsning och massa mer.

Nils, berätta gärna lite om dig själv och din resa?

Efter avslutade studier började Nils karriären på ett av världens största logistikföretag inom transport av bilar och annan rullande last, Wallenius Wilhelmsem Logistics, där började Nils att arbeta som cost controller inom operations. Det var på denna väg som han sedan hittade vägen till finance och ekonomiavdelningen. Efter en period på företaget där han bland annat byggde upp en cost managementfunktion i USA fick Nils vartefter det globala ansvaret för hela shippingrapporteringen vilket blev ingången från operations till finance. 

Sedan dök möjligheten upp att komma till Stockholm och ta jobbet som CFO för region Europe. Nils blev kvar på bolaget i totalt 15 år. 

Där jag hade en fantastisk spännande och lärorik tid men kände tillslut att det blev för mycket förvaltning och jag började sakna nya utmaningar. Därför bestämde jag mig för att söka mig till en helt ny och totalt annorlunda bransch och gick från shipping till inkasso, ett ganska så brutalt byte. 

Nils kom in med noll kunskap om branschen och visste lite om bolaget (Lindorff) och det blev ett ganska så tufft första år. Lindorff var ett PE-ägt bolag med ett helt annat tryck och med en helt annan förväntansnivå och framförallt mycket mer performance drivet än det han var van med sedan tidigare. Efter fem år på Lindorff kom Nils in i en ny bransch, igen, denna gång ett säljdrivet familjeföretag som arbetade med kontorsmaterial. Bolaget kändes spännande med en ung miljö och ett starkt säljfokus. Efter att ha testat på att arbeta på två olika familjeägda bolag så kände Nils att han ville tillbaks tills en lite mer ”corporate” miljö igen. 

Familjeägda bolag är härliga på sitt sätt, ofta med ett stärkt entreprenörs- och säljfokus men har också sina utmaningar. Efter några år inom två olika familjeägda bolag ville jag igen tillbaks till ett större bolag och en starkare ”corporate känsla”. Jag sökte jobbet som CFO på PayEx och fick tjänsten som var baserad i Stockholm. I grunden är ju även PayEx ett familjeföretag men kombon av den familjära entreprenörsandan från Payex med Swedbank’s struktur och finansiella muskler kändes mycket spännande. 

Varför valde du att hoppa på jobbet på Loomis Pay?

Det som lockade var att vara med från början att starta ett nytt bolag. Troligen får man inte den möjligheten så många gånger i karriären. Att få vara med på en superspännande resa och vara med från grunden var det som lockade mest. Jag går igång på det och jag gillar ej att förvalta utan jag gillar förändringar och bygga upp struktur, rutiner och processer. Det är en spännande bransch som förändras extremt snabbt. Jag har aldrig varit på ett ställe där så mycket har hänt på så kort tid. Det är en extremt snabbfotad organisation med en ungdomlig miljö och jag trivs väldigt bra i den miljön. Tyvärr så tror jag att jag är äldst med mina 54 år på nacken och ibland känner man sig lite gammal, men man vänjer sig. Det är riktigt coolt att se hur unga människor arbetar idag jämfört med för bara 10 år sedan och utbudet som idag finns av olika digitala verktyg och kommunikationskanaler till exempel. 

Loomis Digital Solutions eller Loomis Pay som våra tjänster marknadsförs som, är ett helt nytt satsningsområde inom Loomis koncernen som erbjuder en betalningstjänst som kombinerar kontanthantering och digitala betalningar.  Att få vara med på resan med att bygga ett helt nytt företag, och att få arbeta med så många duktiga och talangfulla människor är både roligt och utmanade. 

Vad tycker du är svåraste med att flytta på sig och byta jobb?

Det är alltid en utmaning att byta jobb. Men som allt annat i livet, har man gjort något tillräckligt många gånger, så blir det lite lättare för varje gång. Att tex komma från shipping till en helt ny bransch man inte känner kan upplevs lite obehagligt. Att också förstå och kunna tillpassa sig kulturen i olika bolag är viktigt och kanske inte alltid lika lätt – har sätt många exempel på duktiga medarbetare som inte lyckas främst på grund av att dom har haft svårt att tillpassa sig en ny eller annan kultur. Tillpassningsförmåga är alltid viktigt för att lyckas i ett nytt jobb. 

Att anställa rätt kompetens upplevs av många som utmanade, är det svårt att anställa? 

Oerhört svårt! Det är bland det svåraste man gör som chef. Man lär sig självsagt genom tidigare erfarenhet och fel man har gjort men man kan aldrig veta om en person kommer passa in och fungera som förväntad. Människor är komplexa och alla är vi olika och utvecklas olika i olika miljöer. Intervjuer och tester kan ge en del svar, men inte alla. Vi måste alla fungera tillsammans med andra i ett team. Oavsett hur bra man är på pappret, hur man upplevs under en intervju eller hur bra man gör ifrån sig på olika testar, så finns ingen garanti för att man hittat rätt.  Kompetens och erfarenhet kommer alltid vara viktigt men personlighet, attityd och social kompetens är också viktiga faktorer i att hitta rätt person. Det som för mig ofta blir avgörande i slutändan, och som gäller i de flesta relationer, är att man känner att kemin stämmer – att man får ”rätt magkänsla”.   

Har ni börjat sätta kulturen på Loomis Pay som ett nystartat bolag?

Jag tycker vi har kommit bra igång med det arbetet och detta var faktisk ett arbete ledningsgruppen påbörjade i ett väldigt tidigt skede. Vi satte tidligt en del principer för vad för bolag vi önskar att vara och vilken kultur vi önskar bygga. Vi enades tidligt att vi alltid ska ha kunden i fokus. Vi är till för att lösa kundens utmaningar och skapa ett värde för kunden – klarar vi det, kommer vi lyckas. Vidare är det viktigt att vi tar vara på och bygger på den befintliga och unika kulturen som redan finns inom Loomis. Vi vill vara en organisation där vi ständigt utmanar oss själva, skapar en förändringskultur som blir en naturlig del av vår innovation och vidare utveckling. Vi vill skapa en kultur där vi kan ta snabba faktabaserade beslut men där det samtidigt är accepterad att göra fel så länge vi kan ta lärdom av de erfarenheter vi får. Vi skapar enkla och skalbara lösningar, är ”hands on” på alla nivån i organisationen och där vi ska ha högt i tak och kunna utmana varandra.     

Våra publikationer

  • compliance today edition 1

    2022-07-05

    |

    2022-07-05

  • Insights

    2022-10-07

    |

    2022-10-07

Fler publikationer

Vill du få våra insights löpande?

Prenumerera och få våra nyheter direkt i din inkorg.



Kontakt:

Vi vet var kompetensen finns. Ring oss direkt 08 – 41 09 98 00, eller fyll i formuläret: