Vi på Sharp Recruitment & Consultants ställde frågan, till vår kandidat och kundmålgrupp på LinkedIn, vad är det som får dem att vilja byta jobb? Arbetsmarknaden har inte varit så här rörlig på väldigt länge och vi ser fler och fler kandidater som är mottagliga för nya utmaningar. Vad beror det på?

I vår miniundersökning gav vi fyra alternativ att välja mellan på frågan:  Vad är den främsta anledningen till att du väljer att byta jobb?

  1. Jag saknar utmaningar i min nuvarande roll
  2. Den personliga utvecklingen
  3. Trivs ej med nuvarande företagskultur
  4. Jag vill ha högre lön

254 personer deltog i undersökningen och svarade följande:

  1. Jag saknar utmaningar i min nuvarande roll 13%
  2. Den personliga utvecklingen 42%
  3. Trivs ej med nuvarande företagskultur 27%
  4. Jag vill ha högre lön 17%

Sharp träffar och intervjuar cirka 3000 yrkeverskamma jurister och ekonomer inom våra områden – Legal, Compliance, Risk, AML & Tax – varje år. Under våra möten med kandidaterna så bekräftas ofta just den personliga utvecklingen och hur viktigt det är samt att det är en stor anledning till att man vill ta steget och gå vidare. Vad det faktiskt innebär är väldigt individuellt och kan variera mycket från person till person. Det var därför inte förvånande att 42% valde ”personlig utveckling” som första alternativet. 

Det som är mer intressant att se är att hela 27% valde ”trivs ej med företagskulturen” och att av dessa 27% så är hela 33% chefer! Vad säger det egentligen? 

I vår värld visar det bara på hur extremt viktigt det är att faktiskt leva upp till den företagskultur man förmedlar ut till sina medarbetare. Och att vara en kulturbärare är ingen självklarhet för vem som helst. Att hamna på rätt arbetsplats, dvs hamna i rätt företagskultur det är inte heller någon självklarhet. Det gör det ännu viktigare i en pågående anställningsprocess att man är väldigt öppen med vilken kultur man har och att man står bakom den till 100%. Väldigt många företag vill ofta göra reklam om sig själva på samma sätt; 

Ofta höjer företag fram sin platta organisation och berättar att man högt i tak samt att du som anställd har ett stort utrymme för att påverka och tycka till osv.

Men hur ofta är det verkligen så? Man måste kunna leva upp till sina ord.  Lika viktigt som att en kandidat är uppriktigt med vem han/hon är som person i en intervju så måste företaget vara lika uppriktiga om vilka de är oavsett vem man anställer. Jag skulle vilja påstå att detta är direkt avgörande för att det ska bli en bra rekrytering för bägge parter. Vi talar ofta om hur viktigt det är med företagskultur för målgruppen Millennials. Undersökningen visar dock att det har inget med generationen att göra, utan det är lika viktigt oavsett om du är 90-talist och nyexaminerad eller 70-talist och har jobbat i 30 år. 

Hur vet jag om företaget har en kultur enligt min smak?

Steg ett är att först gå till dig själv och ställa frågor och svara ärligt. Vilken typ av chef trivs jag bäst med? Vilken typ av kollegor vill jag ha omkring mig? Vilken typ av arbetsmiljö vill jag ha? Ska det finnas tydliga rutiner och processer på plats eller trivs jag mer i en dynamisk kultur? Var ärlig mot dig själv och våga ställa frågor om företagets värdegrund under intervjuerna. Se till att du får träffa fler ur gruppen än chefer. Du vill träffa dina blivande kollegor. En bra fråga är till exempel varför de valde att börja jobba på företaget och vad får de att stanna kvar. 

Samma frågor bör arbetsgivarna ställa sig, fast tvärtom. Ofta har HR bra svar på dessa frågor redan och därför bör HR involveras så tidigt som möjligt i en rekryteringsprocess. Det är viktigt att söka efter och locka till sig kandidater som kan identifiera sig med företagets värderingar och kultur. Det är detta band som även kommer att hålla kvar en medarbetare. Skriv gärna ut värdegrunden i annonsen och berätta sedan om dessa under intervjun. Ställ sedan frågor till kandidaterna om vad som är viktigt för dem och vilka värdegrunder de har.

Våra publikationer

  • compliance today edition 1

    2022-07-05

    |

    2022-07-05

  • Insights

    2022-10-07

    |

    2022-10-07

Fler publikationer

Vill du få våra insights löpande?

Prenumerera och få våra nyheter direkt i din inkorg.



Kontakt:

Vi vet var kompetensen finns. Ring oss direkt 08 – 41 09 98 00, eller fyll i formuläret: